FN: s råd för mänskliga rättigheter 48: Gemensamt uttalande om utvisning av framstående FN -representanter nyligen av Etiopiens förbundsregering

etiopien

(Källa: Gov.uk) -

Storbritanniens ambassadör i FN och WTO i Genève Simon Manley gav detta gemensamma uttalande för över 40 länder.

Simon Manley CMG

Tack fru talman.

Jag levererar detta uttalande för över 40 länder.

Wiendeklarationen och handlingsprogrammet säger att alla mänskliga rättigheter och grundläggande friheter är ett legitimt bekymmer för det internationella samfundet och måste betraktas som en prioritet för FN. Den universella karaktären hos dessa rättigheter och friheter är tveksam.

I deklarationen erkänns att grova kränkningar av de mänskliga rättigheterna, inklusive i väpnade konflikter, är bland de många faktorerna som leder till förskjutning av människor och betonar vikten av humanitärt bistånd till offer för alla katastrofer, inklusive de som är ett resultat av mänsklig aktivitet. Det betonar vikten av att uppmärksamma och hitta varaktiga lösningar för frågor som rör intern förflyttning. Den anger uttryckligen att detta inkluderar det viktiga arbete som tillhandahålls av mellanstatliga och humanitära organisationer.

Vi är därför chockade och bestörta över Etiopiens förbundsregerings beslut att utvisa sju framstående FN -representanter från Addis Abeba, däribland representanter för UNICEF och OCHA, och en högre tjänsteman från OHCHR -kontoret, som arbetade med OHCHR/Etiopiska mänskliga rättigheter Kommissionens gemensamma undersökning av konflikten i Tigray -regionen i Etiopien, som ska rapporteras den 1 november.

Vi bekräftar vårt starka stöd för FN -organ och deras personal i Etiopien, som arbetar på en neutral och opartisk grund. Deras arbete är viktigt för att bemöta de många humanitära kriser som Etiopien står inför och för de fortsatta rapporterna om kränkningar och kränkningar av de mänskliga rättigheterna, särskilt i norra Etiopien, inklusive trovärdiga rapporter om sexuellt och könsbaserat våld.

Vi uppmanar Etiopiens regering att omedelbart omvända sitt beslut att utvisa dessa tjänstemän och låta dem återvända till Etiopien för att fortsätta sitt arbete utan ytterligare hinder.

Deras återkomst skulle göra det möjligt för dem att bidra till varaktiga lösningar på de många mänskliga rättighetsrelaterade utmaningar som Etiopien står inför i hela landet, ett tillvägagångssätt som Wien -deklarationen och handlingsprogrammet stöder i tydligaste termer.

Tack.

Publicerad 4 oktober 2021